A konstrukció célja a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek sajátos eszközeivel segíteni a hazai fogyasztók tudatos fogyasztóvá válását, ezáltal fogyasztói közérzet és közbizalom javulását. A fogyasztóvédelem társadalmasítása, a tudatos fogyasztói magatartás kialakítása, a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó civil szervezetek megerősítése, a társadalmi párbeszéd és nyilvánosság feltételezi a civil fogyasztóvédelmi szervezetek együttműködését, a gyengébb pozícióban lévő egyéni fogyasztók piaci helyzetének erősítését, a fogyasztóvédelemmel foglalkozó társadalmi szervezetek és békéltető testületek erőforrásainak fejlesztését, valamint a fogyasztóvédelmi ismeretek általános terjesztését. A fogyasztói társadalom problémáinak feltárására a fogyasztóvédelemben külön figyelemmel kell lenni az új típusú, illetve speciális szolgáltatások (pénzügyi és energetikai szolgáltatások, megszokottól eltérő kereskedelmi formák) esetében a fogyasztói érdekek kiemelt védelmére. Ösztönözni kell a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek egymást erősítő együttműködését. El kell érni, hogy a civil szervezetek között együttműködés jöjjön létre a fogyasztóvédelmi programok végrehajtása során. Ezen szervezetek érdemi párbeszéde és folyamatos szakmai együttműködése fontos társadalmi érdek. Továbbá a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek tanácsadó, felvilágosító tevékenység ösztönönzése, különös tekintettel a halmozottan hátrányos helyzetű csoportokra irányulva. Cél a fogyasztói közérzet javítása a fogyasztóvédelem széles körű társadalmi alapokra helyezésével, törekedve a mainál erősebb tudatos fogyasztói magatartás elősegítésére. A hosszú távú környezeti és gazdasági fenntarthatóság elképzelhetetlen a társadalom felelősségtudatának változása nélkül, melyhez nélkülözhetetlen az etikus gazdasági és társadalmi viselkedésmodell népszerűsítése. Ennek kialakításában kulcsszerepet játszik - a a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. Törvényben is megjelenő - fogyasztóvédelmi szempontokat és minőségközpontúságot megjelenítő oktatás, amelyhez támogatni kell a különböző műveltségi területeken oktató tanárok felkészítését, fogyasztóvédelmi ismereteinek bővítését. A fogyasztóvédelmi szervezetek megerősítésének célja, hogy az egyelőre főként az állami hatóságok által végzett fogyasztói panaszügyintézési tevékenység a civil társadalom bevonásával, a civil szervezetek megerősítésével, fejlesztésével kibővüljön. Emelni kell a békéltető testületek szakmai munkájának színvonalát, ezáltal szakmai presztízsét, a testületi tagok számára nyújtott ismeret átadással, képzéssel. Ez elősegíti, hogy a testületi munkába nagy számban kapcsolódjanak be jól felkészült, komoly szaktudással bíró tagok. A szaktudás és a tekintély ugyanakkor a feleket – és különösen a gazdálkodó szervezeteket – jelentősen befolyásolja abban, hogy egyre inkább igénybe vegyék a békéltető testületi eljárást.
Felhívás kódja: | TÁMOP-5.5.6-08/2 |
Megnevezése: | A fogyasztóvédelem társadalmasítása tudatos fogyasztói magatartás kialakításával |
Kiválasztás típusa: | Standard |
Végső beadási határidő: | 2008-09-25 |
Témakör: | Szociálpolitika |
Kategória: | TÁMOP |
Értékelés típusa: | Folyamatos |
Pályázat státusza: | Megvalósítás alatt áll |
Keretösszeg: | 810 000 000 Ft |
Pályázati dokumentáció | |