Az ESZA Nonprofit Kft. az elmúlt egy évben kiemelt figyelmet fordított ügyfelei minőségi kiszolgálására, ennek érdekében számos fejlesztést hajtott végre és több tucat, a honlapon elérhető segédletet készített. Jelen kiadvány, amely hiánypótló az ellenőrzés és a szabálytalanságkezelés tekintetében, olyan tanácsokkal látja el az olvasót, amelyek segítségével gördülékenyebbé válik a projektvégrehajtás.
A hazai és uniós pályázatok megvalósítása során a projektgazdáknak számos nemzeti és közösségi jogszabálynak, illetve a támogatók által meghatározott további feltételeknek kell megfelelnie. Az ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. pályázatkezelési feladatkörének nagy részét ezen feltételeknek való megfelelés ellenőrzése teszi ki. A pályázó szervezetek számára legfőképpen a bonyolult jogi háttér értelmezése és az annak való megfelelés okoz nehézségeket.
A támogatások ellenőrzésével kapcsolatosan eddig olyan útmutató nem került kiadásra, amely kifejezetten a pályázóknak szól, és bemutatja a helyszíni ellenőrzések és a szabálytalanságok kezelése mellett a jellemző hibákat is. A pályázati felhívásokhoz kapcsolódó útmutatók, dokumentumok – jellegüknél, terjedelmüknél fogva – szintén nem adnak választ a támogató képviseletében eljáró szervezetek ellenőrzési módszereire, annak ellenére, hogy a támogatási szerződések megkötését követően – sok tekintetben azt megelőzően is – ezen szervezetek fő feladata az ellenőrzés.
Ez vezetett oda, hogy az ESZA Nonprofit Kft. elkészített egy olyan útmutatót, aminek használata gördülékenyebbé és mindkét fél számára hatékonyabbá teszi az ellenőrzés folyamatát. A kiadványt haszonnal forgathatják számos civil szervezettől kezdve a kis- és középvállalkozásokon át a pályázati tanácsadással, pályázatírással foglalkozó vállalkozások is. Mindemellett az intézményrendszer dolgozói által is alkalmazható.
Leggyakrabban előforduló hibák
Az esetek túlnyomó részében dokumentációs problémák okozzák a szabálytalanságot, az ESZA Nonprofit Kft. által kezelt pályázatok zöme ugyanis utólag nem ellenőrizhető fizikailag, a tényleges végrehajtás csak a dokumentumok alapján követhető nyomon (pl.: képzések, tréningek, rendezvények). Ilyenkor a nem megfelelő dokumentumok nem képesek alátámasztani a szerződésszerű teljesítést. Jellemző hiba lehet például a jelenléti ívek ellentmondásossága (egy személy több helyen van egy időben), a záradékolás hiánya (a benyújtott számlákat záradékolni kell, ezt rendszerint elmulasztják a kedvezményezettek), vagy a dokumentumok eredeti példányainak elvesztése.
Miért van szükség ellenőrzésre és szabálytalanságkezelésre
A hatályos jogszabályok szerint közpénz terhére abban az esetben nyújtható támogatás, ha azt a támogatás céljának és feltételeinek megfelelően használják fel. Az ellenőrzés és a szabálytalanságkezelés azon információk megszerzését jelenti, hogy a pályázat valóban megvalósította-e célját, és ezen célt a támogató által meghatározott feltételeknek.